Przejdź do głównej zawartości

DEFINIOWANIE CELÓW WG. MODELU SMART

 

DEFINIOWANIE CELÓW WG. MODELU SMART

 

Posiadanie celów bardzo korzystnie wpływa na naszą motywację. Przy wyznaczaniu celów bardzo pomocna jest prosta metoda znana jako SMART.

Fundamentem zarówno w procesach sprzedaży jak i budowaniu efektywności osobistej jest dobrze właściwe zaplanowanie oraz sformułowanie celu. Im lepiej zaplanowany cel, tym wuększe szanse na jego sukces i realizację.

Jedną z metod pomagających zmienić cele w konkretne działania jest metoda SMART.

SMART to sposób formułowania celów, który zwiększa szansę na ich realizację.

Nazwa metody SMART pochodzi od pierwszych liter angielskich słów oznaczających, że cele powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, atrakcyjne oraz określone w czasie.

Każda litera jest skrótem od określonej cechy i tak: S M A R T

 

S – SPRECYZOWANE

M – MIERZALNY

A – ATRAKCYJNY

R – REALISTYCZNY

T – TERMINOWY

Jednym z elementów metody zarządzania przez cele (MBO – Managing by Ojectcives), jest wyznaczanie celów. Twórca tej metody – Peter Drucker stwierdził, że nie możliwe jest zarządzanie, czymś czego nie można zmierzyć. A skoro chcemy coś mierzyć musimy też umieć zdefiniować co to będzie, jak to zmierzymy i w jaki sposób dowiemy się, czy nam się udało to coś osiągnąć.

S – pochodzi od SPECIFIC – co oznacza konkretny, sprecyzowany.

Cel musi być szczegółowo opisany – na czym polega realizacja danego zadania (celu), co będzie jego rezultatem, jak zmierzyć ten rezultat oraz kiedy poznamy, że pożądany efekt został osiągnięty.

Czego dotyczy cel?

            Co chcecie osiągnąć

            Np. wzrost sprzedaży

M – pochodzi od MESURABLE – co oznacza mierzalny.

Cel, musi być realny, mierzalny, sformułowany i określony tak, aby można było w sposób liczbowy wyrazić stopień jego realizacji lub móc jednoznacznie określić, czy cel został osiągnięty, czy też nie.

            Po czym poznacie, że cel został osiągnięty?

            Jaka będzie miara

            Np. wzrost sprzedaży o 25%

A – pochodzi od ACHIEVABLE – co oznacza osiągalny ale i atrakcyjny (realistyczny).

W odniesieniu do zarządzania należy przy formułowaniu celu brać pod uwagę dostępne zasoby lub np. kompetencje pracownika który ma dany cel osiągnąć. Nierealistycznie sformułowane cele powodują, że nie zostaną one osiągnięte. 

W alternatywnych wersjach metodologii SMART zwraca się również uwagę na ambicje w formułowaniu celów. Wówczas trzecia litera akronimu ma rozwinięcie w postaci Abmitious – ambitny. Cel powinien ustawić poprzeczkę odpowiednio wysoko, jednocześnie pozostając w zgodzie z możliwością jego osiągnięcia.

            Czy cel stanowi wyzwanie?

            Czy nie będzie go zbyt łatwo realizować?

            Np. wzrost sprzedaży o 50%

R – REALISTYCZNY

 R – pochodzi od Relevant – co oznacza istotność, ważność.

Wykonanie celu czy też jego zaniechanie powinno mieć istotne znaczenie i stanowić określoną wartość – również w odniesieniu np. do pracownika, który cel ów będzie realizował. Oznacza to, że wykonywane działania powinny dawać nam lub organizacji konkretne wartości i być pewnego rodzaju krokiem naprzód.

            Czy jest możliwy do osiągniecia?

            Np. wzrost sprzedaży o 25%

T – pochodzi od Trackable – co oznacza możliwy do prześledzenia, określenia w czasie.

Z punktu widzenia zarządzania to nic innego jak  określenie deadline: na kiedy ma być wykonane całe zadanie, a na kiedy powinny być gotowe poszczególne jego etapy. Należy bowiem konkretnie sprecyzować, do kiedy powinniśmy osiągnąć zamierzone cele, przez co unikniemy sytuacji odkładania ich na potem. Ustalenie takiego terminu może wpłynąć też na mobilizację do działania.

 

            Do jakiej daty zrealizujecie cel

            Np. wzrost sprzedaży o 25% w pierwszym kwartale roku.

 

Istnieje jeszcze wersja rozszerzona metodologii SMART: SMARTER. Przydaje się ona w szczególności w zakresie delegowania zadań przez menedżera. Kolejne litery akronimu mają bowiem następujące rozszerzenia:

 

E – pochodzi od Exciting – co oznacza ekscytujący.

W ten sposób podkreślony zostaje walor motywacyjny. Osoba przyjmująca do wykonania cel, a później go realizująca, sama powinna postrzegać go w ten sposób. To trudne zadanie dla menedżera. Wymaga zdolności perswazji i dobrej znajomości kompetencji członków swojego zespołu. Oczywiście można zawsze np. dzięki presji wymusić realizację danego celu, nie będzie on jednak posiadał waloru ekscytacji dla pracownika.

 

R – pochodzi od Recorded – co oznacza zapisany, utrwalony.

Często wierzymy bardziej w to co zostało sformułowane i zapisane. Zapisanie zadania czyni go ważniejszym. Utrwalenie i uwidocznienie celu sprawia, że zaczyna być postrzegany jako ważny. To czyni również zobowiązanie dla pracownika. Uzgodnił cel i zobowiązuje się go zrealizować.

Zasada poszerzonego SMART (SMARTER) może być szczególnie przydatna menedżerom w formułowaniu celów rozwojowych dla pracowników.

 

Ufam, że mój artykuł okazał się dla Ciebie pomocny.

Będzie mi bardzo miło, jeśli będziesz odwiedzać mój blog. 

Zapisz się na Newsletter.

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kwiatki na dzień Matki

  Kwiatki na dzień Matki Obserwując przedwyborcze zmagania kandydatów na Prezydenta RP, zauważyłam że jedną z istotniejszych kart przetargowych, są prawa kobiet. Politycy prawicy stają w obronie dzieci nie narodzonych. Lewicy zaś w obronie prawa do decydowania o własnym ciele przez kobiety. Temat kobiet rozgrywany jest niczym rozdzielana szmata, między sępami. Argument jaki padł przez pytającego w jednej z debat brzmiał „kobiety nie chcą rodzić bo boją się, że nie będą mogły potem usunąć dziecka”. Przyznaje, że jest to jeden z większych absurdów jakie słyszałam. Ta teza powinna brzmieć raczej „kobiety nie chcą uprawiać sexu bo boją się że nie będą mogły usunąć błędu chwilowej przyjemności” lub „mężczyźni nie chcą mieć dzieci, więc unikają związków z kobietami bo nie można szybko pozbyć się potem kłopotu”, „ludzie nie mają ochoty na stosowanie antykoncepcji” itp. Generalnie każdy inny argument, niż ten który usłyszałam. Dziennikarka jednak wybrała najgłupszy z możliwych sposób wal...

Rzecz o spłacaniu długów część 1

Spiskownik 13.07.19 Szczęście jest sumą nieszczęść, które nas ominęły. Rzecz o spłacaniu długów część 1         Wena to narowisty koń, który nigdy nie odpuszcza. Uzależnienie silniejsze niż sama kokaina. Kiedy przed laty tworzyłam pierwsze blogi, po prostu chciałam pisać co mi wena pod palce przyniesie. Dziś chyba wcale nie jest inaczej. Po roku walki, by nie tracić czasu na coś tak absurdalnego jak pisanie o emocjach, znów im ulegam. Znów jestem w transie, który w brew mojej woli coś bez ładu i składu sobie tworzy. Trans. Dokładnie tym jednym słowem nazwała bym to co dzieje się z artystą mówiącym o emocjach. Kultowy spiskownik powstał wieki temu jeszcze gdy pisanie było wylewaniem żali na rodziców i koleżanki ze szkoły, do małego bordowego palmiętnika. Kultowy spiskownik, który odważyłam się publikować już nie był mały ani bordowy. Był blogiem, który sam się bronił. Był też blogiem, który mnie samą obronił. Bardzo długo funkcjo...

Recenzja na dziś „Twoje domowe biuro” Laura Vanderkam

  Recenzja na dziś „Twoje domowe biuro” Laura Vanderkam W szale przedświątecznych przygotowań, jak co roku, zajrzałam do ulubionej księgarni na rogu ulic Chmielnej i Szpitalnej w Warszawie. Wśród wielu tytułów, w turbo obniżonych cenach, znalazłam ten, który miał zrewolucjonizować moją pracę i dzienną efektywność. Robiąc nowe zakupy, byłam w trakcie czytania Pisma Świętego. Do dokończenia zostało mi ledwie kilka Ewangelii Nowego Testamentu. Zmierzałam ku końcowi mojego osobistego Mont Everestu, gdy na mojej półce pojawiła się długo wyczekiwana książka o pracy zdalnej. Początek nowego roku to idealny moment, by wdrożyć nowe nawyki, pomyślałam. Zdalnie pracuję od 2005 roku. Przez te 20 lat nauczyłam się, że domowe obowiązki, rodzina i przyjaciele nierozumiejący, że „w domu to także praca”, oraz przesadnie długie listy zadań to największe utrudnienia. Coś, co ja robię od dwóch dekad, stało się modne w czasach pandemii. Wcześniej nikt nas nie uczył, co mamy ze sobą zrobić, gdy...