DEFINIOWANIE
CELÓW WG. MODELU SMART
Posiadanie
celów bardzo korzystnie wpływa na naszą motywację. Przy wyznaczaniu celów bardzo
pomocna jest prosta metoda znana jako SMART.
Fundamentem
zarówno w procesach sprzedaży jak i budowaniu efektywności osobistej jest dobrze
właściwe zaplanowanie oraz sformułowanie celu. Im lepiej zaplanowany cel, tym
wuększe szanse na jego sukces i realizację.
Jedną
z metod pomagających zmienić cele w konkretne działania jest metoda SMART.
SMART
to sposób formułowania celów, który zwiększa szansę na ich realizację.
Nazwa
metody SMART pochodzi od pierwszych liter angielskich słów oznaczających,
że cele powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, atrakcyjne oraz
określone w czasie.
Każda
litera jest skrótem od określonej cechy i tak: S M A R T
S –
SPRECYZOWANE
M –
MIERZALNY
A –
ATRAKCYJNY
R –
REALISTYCZNY
T –
TERMINOWY
Jednym
z elementów metody zarządzania przez cele (MBO – Managing by Ojectcives), jest
wyznaczanie celów. Twórca tej metody – Peter Drucker stwierdził, że nie możliwe
jest zarządzanie, czymś czego nie można zmierzyć. A skoro chcemy coś mierzyć
musimy też umieć zdefiniować co to będzie, jak to zmierzymy i w jaki sposób
dowiemy się, czy nam się udało to coś osiągnąć.
S
– pochodzi od SPECIFIC – co oznacza konkretny, sprecyzowany.
Cel
musi być szczegółowo opisany – na czym polega realizacja danego zadania (celu),
co będzie jego rezultatem, jak zmierzyć ten rezultat oraz kiedy poznamy,
że pożądany efekt został osiągnięty.
Czego
dotyczy cel?
Co chcecie osiągnąć
Np. wzrost sprzedaży
M
– pochodzi od MESURABLE – co oznacza mierzalny.
Cel,
musi być realny, mierzalny, sformułowany i określony tak, aby można było w
sposób liczbowy wyrazić stopień jego realizacji lub móc jednoznacznie określić,
czy cel został osiągnięty, czy też nie.
Po czym poznacie, że cel został
osiągnięty?
Jaka będzie miara
Np. wzrost sprzedaży o 25%
A
– pochodzi od ACHIEVABLE – co oznacza osiągalny ale i atrakcyjny (realistyczny).
W
odniesieniu do zarządzania należy przy formułowaniu celu brać pod uwagę
dostępne zasoby lub np. kompetencje pracownika który ma dany cel osiągnąć.
Nierealistycznie sformułowane cele powodują, że nie zostaną one
osiągnięte.
W
alternatywnych wersjach metodologii SMART zwraca się również uwagę na ambicje w
formułowaniu celów. Wówczas trzecia litera akronimu ma rozwinięcie w
postaci Abmitious – ambitny. Cel powinien ustawić
poprzeczkę odpowiednio wysoko, jednocześnie pozostając w zgodzie z możliwością
jego osiągnięcia.
Czy cel stanowi wyzwanie?
Czy nie będzie go zbyt łatwo
realizować?
Np. wzrost sprzedaży o 50%
R –
REALISTYCZNY
R – pochodzi od Relevant – co
oznacza istotność, ważność.
Wykonanie
celu czy też jego zaniechanie powinno mieć istotne znaczenie i
stanowić określoną wartość – również w odniesieniu np. do pracownika, który cel
ów będzie realizował. Oznacza to, że wykonywane działania powinny dawać
nam lub organizacji konkretne wartości i być pewnego rodzaju krokiem
naprzód.
Czy jest możliwy do osiągniecia?
Np. wzrost sprzedaży o 25%
T
– pochodzi od Trackable – co oznacza możliwy do prześledzenia,
określenia w czasie.
Z
punktu widzenia zarządzania to nic innego jak określenie deadline: na
kiedy ma być wykonane całe zadanie, a na kiedy powinny być gotowe poszczególne
jego etapy. Należy bowiem konkretnie sprecyzować, do kiedy powinniśmy
osiągnąć zamierzone cele, przez co unikniemy sytuacji odkładania ich
na potem. Ustalenie takiego terminu może wpłynąć też na mobilizację
do działania.
Do jakiej daty zrealizujecie cel
Np. wzrost sprzedaży o 25% w
pierwszym kwartale roku.
Istnieje
jeszcze wersja rozszerzona metodologii SMART: SMARTER. Przydaje się
ona w szczególności w zakresie delegowania zadań przez menedżera. Kolejne
litery akronimu mają bowiem następujące rozszerzenia:
E
– pochodzi od Exciting – co oznacza ekscytujący.
W
ten sposób podkreślony zostaje walor motywacyjny. Osoba przyjmująca do
wykonania cel, a później go realizująca, sama powinna postrzegać go w ten
sposób. To trudne zadanie dla menedżera. Wymaga zdolności perswazji i dobrej
znajomości kompetencji członków swojego zespołu. Oczywiście można zawsze np.
dzięki presji wymusić realizację danego celu, nie będzie on jednak posiadał
waloru ekscytacji dla pracownika.
R
– pochodzi od Recorded – co oznacza zapisany, utrwalony.
Często
wierzymy bardziej w to co zostało sformułowane i zapisane. Zapisanie zadania
czyni go ważniejszym. Utrwalenie i uwidocznienie celu sprawia, że zaczyna być
postrzegany jako ważny. To czyni również zobowiązanie dla pracownika.
Uzgodnił cel i zobowiązuje się go zrealizować.
Zasada
poszerzonego SMART (SMARTER) może być szczególnie przydatna menedżerom w
formułowaniu celów rozwojowych dla pracowników.
Ufam,
że mój artykuł okazał się dla Ciebie pomocny.
Będzie
mi bardzo miło, jeśli będziesz odwiedzać mój blog.
Komentarze
Prześlij komentarz